Jubilaris Ad Klomp

Geplaatst 25-09-2016

Geplaatst door Guus Langemeijer

Begin dit jaar was Ad Klomp al weer 40 jaar lid van onze vereniging. Zoals gebruikelijk is een delegatie van het bestuur bij de jubilaris op bezoek gegaan om hem in het zonnetje te zetten. Dit keer was Guus Langemeijer, vergezeld door Evert Bakker aangewezen om Ad de gebruikelijke pen te overhandigen. Aangezien Ad zelf een tuin vol met bloemen heeft is het bosje bloemen  in dit geval vervangen door een aantal flessen Utrechts bier.

Tijdens het gesprek met Ad bleek dat er mogelijk een foutje in de ledenadministratie is geslopen, aangezien Ad zich nog heel goed kon herinneren wanneer hij zich als lid bij Fortissimo aangemeld heeft. Ad wilde al op jonge leeftijd lid worden, mede omdat zijn broer Erwin Klomp en Joke en Henry Mereveld ook al lid waren van de club. Ad was echter nog geen 8 jaar en dat was toen de minimum leeftijd om lid te mogen worden. Vandaar dat Ad enige tijd moest wachten en nadat hij 8 geworden is hij in oktober 1974 lid geworden van de club. Een half jaar later hebben broer Erwin, Joke en Henry bedankt als lid, maar Ad is blijven hangen bij de club en heeft dat nu dus ruim 40 jaar volgehouden.

Ad heeft in die 40 jaar in diverse teams gespeeld, zowel in de jeugd als bij de senioren. Een kampioenswedstrijd met Juinioren 1 is hem nog goed bijgebleven. Helaas wist hij ook nog te vertellen dat deze wedstrijd verloren is gegaan.
Aan het einde van zijn juniorentijd is Ad enige tijd uit de roulatie geweest. Door de gevolgen van een brommerongeluk in de binnenstad heeft hij een jaar geen wedstrijden kunnen spelen. In die tijd is hij wel donateur gebleven. Het vermoeden bestaat dat dit de verklaring kan zijn voor de enigszins “verschoven” datum van het jubileum van Ad.

Na zijn herstel is Ad is ad in het vierde gaan spelen. Opvallend hierbij was dat Ad hierbij bij aanzienlijk oudere medespelers in het team kwam, zoals o.a. Ton Hosemans, Bert da Graca, Jan Kemp en Roel Last. Ad gaf aan dat deze mannen met al  hun ervaring hem wel echt korfballen  hebben geleerd. In een later seizoen werd Ad ingedeeld in een team met leeftijdgenoten die wat meer aandacht hadden voor de feestelijkheden buiten de wedstrijden om dan voor het korfballen zelf. Na een half jaar is Ad op eigen verzoek weer teruggeplaatst in het team met de “oude mannen” aangezien hem dat toch veel beter beviel.
Ad wist ook nog een flink aantal namen te noemen van bekende leden van wie hij trainen gehad heeft, zoals Johan en Elly Mooij, Sandor Kocsis (toen ook trainer van de selectie), Helmuth Klein en (hoe kan het ook anders) Henk van Houten. Ad liet daarbij ook nog een foto zien van het jeugdteam waar hij in 1976 in speelde. De coach van dit team was Richard Pfeiffer

Buiten zijn activiteiten als speler is Ad ook actief geweest in commissies.  Ruim 5 jaar heeft hij een bijdrage geleverd aan de feestcommissie en ook is hij in de beginperiode lid geweest van de klaverjascommissie.
Vanwege zijn werk kon Ad na verloop van tijd alleen nog op zondag spelen. Nadat zijn zondagteam (rond 2004) werd opgeheven is hij in de midweek gaan spelen. Ad is nu nog actief bij de recreanten en dat bevalt prima.

• Anne Leseman
  • Frans van Rooijen