Brief aan alle spelers, trainers en ouders

Geplaatst 07-10-2016

Geplaatst door Tycho Konings

Beste speler, trainer en ouder van Fortissimo,

Korfbal is een geweldige sport! Mooie schoten, snelle loopacties, goed verdedigen, diep gaan, stippen, vrije worpen, doorloopballen etc.! Geweldig om te zien en soms ook moeilijk om te volgen! Wat is er nu precies gebeurd? Was het goed of fout? Wel of niet verdedigd? Snijden? Stip of niet?

Je zult iedere week maar je mening moeten geven over welke beslissing er genomen moet worden!
Maar….gelukkig zijn er iedere week tientallen mensen beschikbaar om hun mening te geven. Ze staan langs de kant van het veld en zeggen/roepen wat ze vinden van het spel, de spelers en …..de scheidsrechter!

Gelukkig is er in het algemeen veel waardering voor de scheidsrechter, maar helaas merken we dat ook de scheidsrechters regelmatig commentaar krijgen op de manier waarop ze fluiten. Eigenlijk is dat best bijzonder: het zijn vrijwilligers die hun uiterste best doen om ervoor te zorgen dat jij/jouw kind/jouw team een mooie pot korfbal kan spelen. En net zoals de spelers in het veld fouten maken, zal ook de scheidsrechter er wel eens een keer naast zitten. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen.

Op dit moment zijn we bezig met het opleiden van 15/16-jarigen die dit seizoen hun eerste wedstrijd gaan fluiten. Dat is best spannend. De regels kennen de meesten wel, maar het toepassen daarvan, het durven fluiten en omgaan met de opmerkingen van coach en publiek is andere koek. Dat is best een pittige opdracht! En ook zij zullen de komende periode fouten maken….je kunt nu eenmaal niet alles zien en alles juist beslissen.
Maar, net zoals de spelers, zullen zij ook steeds meer gaan groeien en beter worden…..

Deze week (van 1 tot en met 9 oktober) is de “week van de scheidsrechter”. Misschien goed om weer eens wat meer stil te staan bij het fluiten van de wedstrijden en ook de waardering uit te spreken naar de tijd en energie die de scheidsrechter steken in het leiden van de wedstrijden.

Binnen Fortissimo hebben we de afspraak gemaakt, dat alle spelers en coaches na afloop de scheidsrechter een hand geven en bedanken voor het leiden van de wedstrijd. Hiermee stralen we als vereniging uit dat we respect hebben voor de scheidsrechter en hem bedanken voor de inzet.

Laten we dit vooral ook deze week doen en daar blijvend aandacht voor hebben!

Namens de scheidsrechters….alvast bedankt voor jullie support!!

Het bestuur van Fortissimo

• Stef van Veenendaal