Fortissimo - Gemini 18-12 (13-8)

Geplaatst 04-12-2016

Geplaatst door André Arendse

Fortissimo – Gemini  18-12  (13-8)

Vorige week werd de koploper Viking door Gemini naar huis gestuurd met een 16-12 verlies.

Gemini reisde af vanuit Gouda om ook in IJsselstein de punten op te halen.

Fortissimo moest de verliespartij tegen Koveni weg poetsen dus er stonden twee ploegen in het veld afgelopen zaterdag die vol voor de winst gingen.

Het werd een strijd waar veel op het randje van het toelaatbare werd gestreden.

Fortissimo nam meteen het heft in handen door een 2-0 voorsprong te nemen.

Gemini kon tot 3-3 nog in het spoor van Fortissimo blijven maar via 5-4 liep Fortissimo uit naar 10-5.

Verdedigend had Fortissimo het goed onder controle maar moest alert blijven zeker omdat Gemini de aanvallende druk ging opvoeren. Dat leverde drie doelpunten op maar Fortissimo bleef netjes mee scoren wat resulteerde in een 13-8 ruststand.

Verdedigend moest Fortissimo goed attent blijven op de ruimte die soms iets te veel werd gegund aan de tegenstander. Meer pressie in de individuele duels en goede rugdekking in de korfzone moesten de ingrediënten zijn om het de gasten uit Gouda nog moeilijker te maken.

Aanvallend moest er meer snelheid zijn in de balcirculatie om van daaruit de functies neer te zetten en het schot te pakken.

Naarmate de eerste helft vorderde werd steeds de eerste kans gepakt wat voor Gemini makkelijk te verdedigen was.

De opening van de tweede helft was ook voor Fortissimo maar na 10 minuten had Gemini met drie doelpunten de stand van 14-11 op de borden gekregen.

Vanaf dat moment werden de onderlinge duels scherper en scherper en was het niet duidelijk waar de scheidsrechter de grens zou trekken.

Het was daarom dat er duels waren te zien die soms over de grens van het toelaatbare gingen.

Zoals de wapenspreuk van Zeeland zegt, “ik worstel en kom boven”, was zeker van toepassing op de tweede helft.

Fortissimo bleek beter in staat om om te gaan met de zeer rommelige en soms emotionele laatste 20 minuten van de wedstrijd.

Was Gemini blijven korfballen dan had ze het Fortissimo zeker zeer lastig kunnen maken want de korfballende capaciteiten bezit deze ploeg echt wel.

Gelukkig deed ze dat niet en het resultaat was dat ze in die laatste 20 minuten maar tot 1 doelpunt kwam.

Fortissimo scoorde er ook maar 4 maar dat was voldoende om de overwinning in veilige haven te loodsen.

Vorige week was de constatering al dat alle ploegen van elkaar kunnen winnen en het dus belangrijk is om de eigen wedstrijden te winnen en de concurrentie de punten van elkaar af laat snoepen.

De drie onderste plaatsen worden bezet door ploegen met 2 wedstrijdpunten en drie ploegen staan bovenaan met 6 wedstrijdpunten. Fortissimo en Triade staan daar tussen met 4 punten.

Volgende week is datzelfde Triade de tegenstander van Fortissimo en is het dus zeer belangrijk om met de twee punten terug te reizen naar IJsselstein.

Twee van de drie koplopers spelen tegen elkaar dus bij winst zou Fortissimo zo maar binnen twee weken van de een na laatste plek op de ranglijst kunnen verhuizen naar de koppositie.

De wedstrijd van afgelopen zaterdag geeft qua inzet en werklust de burger in ieder geval goede moed.

• Rick de Kuijer