Fortissimo - Viking 16-19 (6-6)

Geplaatst 18-12-2016

Geplaatst door André Arendse

Koploper Viking was zaterdag te gast in IJsselstein. Winst van Viking zou betekenen dat wij op een achterstand van vier punten zouden komen dus het was een wedstrijd waar de belangen groot waren.
Beide ploegen komen regelmatig in de buurt van de 20 doelpunten, soms zelfs over deze grens.
Het was dus belangrijk om vooral de topschutters  niet te makkelijk hun kansen te geven.
Viking haar topschutter begon op de bank, gevolg van het spelen met 5 heren waarvan je er uiteraard maar 4 mag opstellen.

De gehele eerste helft gaven beide ploegen weinig weg, werden er over en weer kansen gemist en waren er nerveuze foutjes te zien.
Ook het aantal doelpunten werden eerlijk verdeeld en een 6-6 ruststand was het gevolg.

Net zoals vorige week was de ruststand bereikt met niet al te veel doelpunten en gaven we de tegenstander de tweede helft het nakijken.
Dat zou tegen dit Viking natuurlijk niet zo makkelijk gaan maar het spel van de tegenstander was niet van dusdanig niveau dat we nerveus moesten worden, integendeel.

Scherp beginnen in de tweede helft was het credo.

Dat deden we prima want na 5 minuten hadden we een gat geslagen van 3 doelpunten (9-6).
Viking ging een speler wisselen voor haar topschutter en het was dus te hopen dat deze speler, net zoals in de wedstrijd van Viking tegen Gemini, geen deuk in een pakje boter zou schieten.
Helaas schoot hij uit 5 doelpogingen 4 keer raak.
De inhaalrace van Viking maakte dat wij toch nerveus begonnen te worden en in het middenstuk van de tweede helft vergaten mee te scoren, iets wat vorige week wel prima lukte.
Het resultaat was dat we in een heel kort tijdsbestek ineens tegen een 10-12 achterstand aankeken.

De aansluittreffer (11-12)  werd meteen gepareerd door 3 tegentreffers.
Viking had een voorsprong van 4 doelpunten en gaf dat niet meer uit handen.
De doelpunten bij Viking werden gemaakt door verschillende spelers terwijl bij ons maar één speler  het vizier echt op scherp had staan. En dat was te weinig om het Viking nog echt lastig te maken.

Een helaas verdiende nederlaag voor ons tegen een in de tweede helft goed korfballend Viking.
Wij kunnen nu de komende twee weken even pas op de plaats maken om ons in de eerste week van januari weer op te laden voor de ontmoeting tegen Nikantes. Een ploeg die absoluut niet onderschat mag worden.

• Rick de Kuijer