Update invoering Mobiel Digitale Wedstrijd Formulier

Geplaatst 27-11-2015

Geplaatst door Mark ter Horst

Velen van jullie zullen er vast al van gehoord hebben en anders bij deze. Het KNKV heeft besloten om met ingang van seizoen 2015-2016 het digitale wedstrijdformulier te introduceren welke het papieren wedstrijdformulier gaat vervangen. Namens de TC heb ik het op mij genomen om het mobiel Digitale Wedstrijd Formulier (kortweg mDWF) te introduceren binnen Fortissimo en ervoor te zorgen dat elk team er ook mee kan werken, vandaar dat ik hierbij jullie informeer.

Tijdens de eerste helft veldcompetitie werd dit ter beschikking gesteld aan alle teams in het wedstrijd korfbal. Voor Fortissimo betreft dit S1/2/3, A1, B1, C1.  Met ingang van de zaalcompetitie 2015-2016 is het mDWF  verplicht in het wedstrijdkorfbal. Inmiddels is dit al ingeregeld en zijn eerder genoemde teams in staat om met het mDWF te werken.

Onlangs zijn we ook geïnformeerd over de invoering van het mDWF in het breedtekorfbal. Vanaf de start van de zaalcompetitie 2015-2016 is het mDWF beschikbaar voor alle seniorenklassen (incl. midweekcompetities) in het breedtekorfbal. Voor onze vereniging betreft dit het Senioren 4 en de drie midweekteams. In deze klassen wordt het verplicht per 1 december 2015. Ook zij zijn inmiddels compleet geïnformeerd en kunnen er mee aan de slag. Let op dat aankomend weekend het laatste weekend is dat er nog met een papieren wedstrijdformulier gewerkt kan worden!
Per 1 december 2015 wordt het mDWF ook beschikbaar gesteld voor de A-jeugd breedtekorfbal (bij Fortissimo de A2), waarbij het gebruik van mDWF op 1 januari 2016 verplicht wordt. Ook dit team is inmiddels op de hoogte gesteld en kan hiermee werken.

Vandaag (27-11) hebben we ook een schrijven ontvangen dat invoering van het mDWF gaat gebeuren voor de van B/C/D-jeugd welke niet in een wedstrijdklasse uitkomen.  Vanaf 1 januari 2016 wordt het mDWF beschikbaar gesteld voor de B/C/D-jeugd in het breedtekorfbal, waarna het vanaf 1 februari 2016 verplicht wordt in deze categorie.

Voor Fortissimo betreft dit nu dus de volgende teams:
B-Jeugd: B2 & B3
C-Jeugd: C2, C3 & C4
D-Jeugd: D1, D2, D3 & D4

Voor deze teams is het dus noodzakelijk dat van alle spelers die uitkomen in bovengenoemde jeugdteams pasfoto’s in Sportlink zijn toegevoegd omdat de afwikkeling van spelerskaarten daarmee ook via de app gebeurd. Inmiddels is dit voor de hele vereniging gebeurd (in samenwerking met Grada en Ilse waarvoor dank) en wordt er tevens voor gezorgd dat teamopgaves op juiste wijze in Sportlink staan.

Voor de E & F jeugd hebben we nog niets vernomen maar dit zal later volgen neem ik aan.

Wat is het mDWF en hoe werkt het mDWF eigenlijk?
In samenwerking met Sportlink en enkele testgebruikers hebben ze er uiteindelijk voor gekozen om niet een handleiding in een vast document te maken, maar per onderdeel van het geheel een internetpagina aan te maken. Op de KNKV website is een pagina ingericht ((http://www.knkv.nl/competitie/digitaal-wedstrijd-formulier/) met alle verwijzingen. Op deze manier is dit ook eenvoudig vanaf uw mobiel toestel te openen en eventueel te lezen. Ook is er een twitter-account in het leven geroepen: @DWF_KNKV. Middels dit account zullen zij ook informatie over updates/aanpassingen/storingen vermelden.

Op zich wijst de handleiding voor zichzelf (installeren van de App, aanmaken account etc.) maar mocht je er niet uitkomen dan kun je het beste even contact met mij zoeken (liefst even per mail). Uit eerdere ervaringen weet ik dat het e-mail wat je wilt gebruiken voor het Sportlink Account niet altijd overeenkomt met het e-mail adres in de Sportlink database. Dit kan dus of helemaal niet ingevuld zijn of verouderd. Mocht je dus merken dat het niet lukt om een account aan te maken dan is het advies om dit even te (laten) controleren en eventueel aanpassen door de ledenadministratie via leden@live.nl

Wat ik wil adviseren aan de coaches van de betreffende jeugdteams teams is om er vanaf 1 januari vast wel mee te beginnen en te testen hoe het mDWF werkt. Je zult dan zien dat je nu nog niet elke wedstrijd gebruik van kunt maken omdat of de tegenstander, of de scheidsrechter er nog geen gebruik van maakt, maar dan hebben wij het alvast geregeld voor als het verplicht is per 1 februari 2016. Vanaf dat moment mag je namelijk ook geen gebruik meer maken van het papieren wedstrijdformulier!

Tip 1: Hou tot aan de verplichte ingangsdatum van het mDWF altijd nog wel een geprint wedstrijd formulier en je spelerskaarten bij hand!
Tip 2: Zorg binnen een team dat er meerdere personen (bv meerdere coaches of ouders) toegang hebben tot het mDWF ivm achtervang bij afwezigheid!

Nog een opmerking van algemene aard, de App is (vooralsnog) alleen ontwikkeld voor Android en iOS apparaten! Bijvoorbeeld Windows of BlackBerry toestellen wordt niet ondersteund.

Nogmaals, bij vragen neem contact met me op of schiet me even aan op de velden.

Namens de TC
Mark ter Horst