Fortissimo 2 doorbreekt stigma op uitwedstrijden

Geplaatst 09-10-2019

Geplaatst door Andre van Haaften

Net als de voorgaande seizoenen moeten ook dit veldseizoen de spelers van Fortissimo 2 het opnemen tegen de groenen uit Hoograven. Speelde we vorige jaar op het veld tegen HKC 2, in de zaal tegen HKC 3 en moeten we het nu zelfs opnemen tegen HKC 4. Ondanks dat het de laagste in de reeks is bleek het niet de makkelijkste.

Op de kille zaterdagochtend werd er vertrokken naar Utrecht. De wedstrijd werd extra vroeg gespeeld om daarna rustig naar de wedstrijd van Fortissimo 1 te kunnen afreizen. Het was duidelijk dat Fortissimo geen ochtendteam is en opnieuw, waar dit het ook bij KVA liet afweten, in de beginfase gelijk tegen een achterstand aankeek.

HKC wist namelijk in hen eerste aanvallen meerdere malen succesvol te zijn, waar Fortissimo dat niet was en na kort spelen een voorsprong kon pakken die nog lang ging duren (3-0). Fortissimo kwam voornamelijk aanvallend niet van de grond, het spel was statisch en ondanks dat de kansen er wel kwamen bleven de doelpunten uit. Het was uiteindelijk Joris die na 7 minuten voor de openingstreffer zorgde aan de kant van de IJsselsteiners (3-1).

Opvolgend waren het Britt en Andre die ook wisten te scoren. Echter wisten beide vakken het de tegenstander niet moeilijk genoeg te maken om van scoren te weerhouden en liepen zij verder uit (8-3). Het was tijd voor coach Ruben om in te grijpen; Andre naar de bank, Tycho naar het andere vak en Fabian naast Joris. Het gaat hier om Pasman, want Boer is na het atletisch vertoon tegen Atlantis nog steeds niet hersteld.

De laatste wissel was direct succesvol, wat de score-schrijfster deugd deed, eindelijk meer punten voor de IJsselsteiners. Ook Tycho kwam in zijn nieuwe vak tot scoren en Joris was vanaf de strafworp stip succesvol na een actie van Fabian (9-6). Hoogtijd voor de rust.

De speech van coach Ruben was kort en bondig, alles waarvoor we dienden te waken werd toch werkelijkheid en het was zaak voor de vakken om orde op zaken te stellen en zorgvuldiger te gaan spelen. Beide ploegen kwamen fel uit de kleedkamers en de opvolgende acties waren voornamelijk naar binnen gericht wat strafworpen opleverde aan beide kanten. Het was eindelijk het schot van Joyce dat het scoreverschil naar 2 bracht (11-9).

Het was duidelijk dat het HKC heet onder de voeten werd waar zij stukje bij beetje de ruime voorsprong moest inleveren en ondanks nog steeds voorop haastiger ging spelen met het nodig balverlies van dien. Fortissimo profiteerde en wist na 2 doelpunten van Joris, waarvan 1 strafworp na de actie van Fabian, op gelijke hoogte te komen (12-12).

Met nog 4 minuten op de klok was het tijd om een troef in te zetten. Vanaf de bank werd Rody ingebracht, hij heeft namelijk in zijn eigen afgelopen 4 wedstrijd al zo’n 100 keer gescoord dus het was tijd voor de reserves om daar ook eens van te profiteren. Het was even warm draaien, maar na een drietal keer proberen was het ook echt raak en zijn doorbraak in de opvolgende aanval speelde Tycho vrij op 2 meter welke hij netjes wist af te ronden (12-14). Het wedstrijdbeeld ineens veranderd. De IJsselsteiners hadden de voorsprong en de tijd tikte rustig weg.

Fabian die vanuit de verdediging de aanval in duikt om te bal succesvol uit handen van HKC te houden

Fabian die daardoor wel de nodige verzorging nodig had

In de slotfase werden er geen echte kansen meer gecreëerd door de thuisploeg, maar er werd wild geschoten van ver wat makkelijk vangen was voor Fortissimo. In de laatste aanval was het Fabian die met een doorbraak zijn 3e strafworp versierde en Joris die voor de eindstand zorgde (12-15). En daarmee is het stigma doorbroken! Sinds 28 april 2018 werd er namelijk geen uitwedstrijd op het veld meer gewonnen door Fortissimo 2 van een ploeg dat geen degradatiekandidaat was. Laten we hopen dat 525 dagen later de vloek geheven is en het doel in zicht blijft!

Achteraf gezien een verdiende winst na goede terugkomst van de achterstand en stabiel doorzetten van Fortissimo, maar er was veel moeite voor nodig.

Aanstaande zaterdag wordt de laatste thuiswedstrijd gespeeld door de selectie en wel tegen ZKC’31. Zij waren de koploper, maar omdat de wedstrijd tegen GKV voor het einde werd gestaakt kan Fortissimo zich deze week koploper noemen en hebben wij alle intentie deze nog even vast te houden.

• Marli Heil