Wie ben jij? Robért, Janny of Andrè

Geplaatst 02-02-2020

Geplaatst door Marc Verhoeven

Daar is ie weer, de afvalrace bij Heel Holland Bakt. Met ruim 3 miljoen kijkers een hit op NPO1. Iedere week weer een bijzondere samenstelling van bakkers die maar wat graag hun talenten laten zien op de TV.

Vanavond zit ik op de bank te kijken hoe een stewardess zich druk maakt over slofjes en kleine hapjes. “Waarom lukt het nou niet, ik heb nog zo goed geoefend”. “Even opnieuw doen”. Naar mate te tijd verstrijkt worden de deelneemsters een beetje nerveus. Dat valt op omdat ze harde gaan slaan op bakblikken of dat ze van paniek een pak bloemen laten vallen op de grond. Voor het publiek een leuke bijkomstigheid, voor de deelneemsters grote paniek. Opeens worden de baksters nog even positief aangemoedigd Andrè van Duijn  en roept hij ineens, bakkers nog 3 minuten.

Ineens slaat het om naar chilipepers & de scherpte van het gebak. “Zou het niet te pittig zijn? Al is dat helemaal niet zo lekker gok ik”. Een kleine twijfel bij Jeanette een van de 4 laatste deelnemers.

Ondanks alle kennis & kunde, de uren oefenen en uitproberen, lijkt het eindresultaat niet op hetgeen wat de “opdracht” was. “De tijd, de tijd, altijd weer die tijd” zoals de voice-over ineens nodig vindt om te benoemen. Stress doet het eindresultaat niet goed, denk ik als hoofdcoach thuis op de bank.

Ze gaan harde klappen op de aanrechtbladen, het bloemen vliegt door de keuken en een laatste aardbei komt toch nog bovenop een ingezakt gebakje terecht.

Sommige dingen zijn goed, sommige dingen hadden beter gemoeten, maar uiteindelijk gaat het om de beoordeling van de smaak. Robért, Janny & Andrè beginnen aan het proeven. Verrukkelijk, de smaak is goed, tevreden, de kleur, het uiterlijk, heel knap, het zijn maar een paar opmerkingen die de ether ingegooid worden.

Is er dan helemaal geen kritiek vraag ik mezelf ineens af. En Robért komt eindelijk los (uiteindelijk willen we dat juist echt horen), de kleur is niet goed, het is te pittig (Jeanntte had het zelf ook al verwacht), de structuur is niet fijn en de smaken zijn niet op elkaar afgestemd.

Jeanette staat beteuterd te kijken, “het idee is leuk maar maak het dan milt”, aldus Janny

Bovenal is het bekijken van Heel Holland Bakt een leuke bijkomstigheid voor de zondagavond, zeker als we een zaterdag achter de rug hebben, die ook wel eens een “beoordeling” mag hebben.

Al vroeg begonnen onze teampies in de IJsselsteinse korfbalhal met het beoefenen van de sport, een tribune vol met ouders (of moeten we voor het gemak zeggen, een tribune vol met Robérts, Janny’s en Andrè?) scheidsrechters in het veld en ja soms lijkt het wel alsof er een voiceover langs de lijn staat, die na iedere actie zijn/haar commentaar de ether in slingert.

De uitwedstrijden zullen niet anders zijn, want sport is beleving en daar horen enthousiastelingen bij. De A1 vertrok naar Eindhoven voor een kampioenswedstrijd tegen DSC, Fortissimo 2 ging op pad voor lijfbehoud in Zevenaar en ons Vlaggenschip moet iedere wedstrijd winnen om in de race te blijven voor een promotieplek.

Wat zou Robért gezegd hebben in de rust bij 1 van deze 3 wedstrijden? Durft u het aan om te gokken? Of wat zou Janny ervan gevonden hebben? Zal Andrè van Duijn een pijnlijk dingetje met een grapje wegpraten?

Winnen is belangrijker dan meedoen, je best doen is het belangrijkste, plezier hebben in je sport, samenwerken.

Het klinkt allemaal zo makkelijk, zeker als al die spelers en coaches, net zoals die bakkers in het eerdergenoemde tv programma, jarenlang oefenen op hun sport. Soms wil het gewoon niet lukken en moet je kijken wat er wel is goed gegaan. Niet het mooie bruine kleurtje, maar wel de heerlijke smaak. Of een aardbei als topping op een lelijk gebakje. Wat maakt het nog uit als het eindsignaal is gefloten.

Er valt 1 deelnemer af, en 3 van de 4 gaan door naar de volgende ronde en zien we volgende week zondag weer. Blijven we optimistisch en erin geloven? Andrè in ieder geval wel en sluit het wekelijkse programma af met: “ Het is gewoon leuk om te bakken en volgende week proberen we het gewoon opnieuw

Maandag is er geen gebak van de selectie, maar mocht je ze een hart onder de riem willen steken, cake met slagroom is altijd welkom :-)

Aanstaande zaterdag spelen er weer veel teams in de Fortissimo hal, kom je kijken, spelen, fluiten, aanmoedigen of gewoon lekker meedoen! Fijne werk, studie of misschien wel bakweek!

Marc

Ps weet je dat er maandagavond een groep fanatieke trainers beginnen aan de eerste avond van hun trainersopleiding KNKV KT2 in de Fortissimo kantine. Gaaf toch dat deze toppers  ( Joelle, Nicole, Fabian B, Edwin, Fabienne, Zinda, Quinty & Rob M) 4 avonden lang in training gaan om een nog betere trainer te worden!

• Stef van Veenendaal
  • Teun van der Vusse