Evert Bakker 50 jarig jubileum

Geplaatst 04-09-2022

Geplaatst door Guus Langemeijer

Categorie Bestuur

Het is binnen Fortissimo een gebruik om met een afvaardiging van het bestuur op bezoek te gaan bij een jubilaris. Aangezien onze jubilaris Evert Bakker inmiddels in het mooie Drenthe woont, is dit niet een plaats waar je zo maar even langs gaat. Toch zijn wij als oud-collega-bestuurders de auto in gestapt omdat wij zijn 50 jaar lidmaatschap van Fortissimo niet zomaar voorbij laten gaan én heel erg nieuwsgierig waren naar de plek waar Evert met José neergestreken is.
Vol enthousiasme sprak Evert over zijn korfballoopbaan binnen Fortissimo: Op 11 jarige leeftijd is hij bij de aspiranten gestart onder leiding van Jan Caspers en was meteen verknocht aan het spelletje. 50 jaar lid en 45 jaar gekorfbald….er zijn weinig mensen die dat kunnen zeggen! Op dit moment is Evert druk met het onderhoud van de boerderij en de fantastische tuin, maar ook nog actief op de sportfiets. Zoals hij zelf zegt: “maar toch wordt mijn lichaam stram, dus daarom moet ik maar weer gaan korfballen”. Of zal het de leeftijd zijn? Zijn plan is om zelfs weer te gaan korfballen bij de korfbalvereniging NKC’51 in Nijverdal. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Op 18-jarige leeftijd speelde Evert in het 2de elftal omdat hij van zijn ouders niet op zondag mocht korfballen. Gelukkig heeft onze erevoorzitter Rien de Kuyer hem toen over kunnen halen om toch op zondag te gaan spelen om met zijn kwaliteiten ons 1ste team negen jaar te versterken. Zoals Evert zelf zei: wij waren een goede lichting die onder leiding van Meindert Lac, Sander Kocsis, Frans van Schalkwijk en Ton Hosemans prachtige resultaten behaalden: diverse jaren in de afdeling 2de klasse Midden Nederland en zelfs gepromoveerd naar de 1ste klas district (waar we met een ervaring rijker meteen weer uit kukelden).  Vanwege de geboorte van zijn kinderen heeft Evert er bewust voor gekozen om in lagere teams te gaan spelen, om tot slot 18 jaar de midweek te versterken, waar hij helaas mee moest stoppen vanwege de verhuizing.

Evert zat op zijn praatstoel en vertelde verschillende anekdotes:
  • na schooltijd was hij samen met Rene Knijff en Marc Mulder altijd te vinden achter de schoenenwinkel, waar zij iedere dag uren aan het schieten waren.
  • zijn tactiek in het veld: Evert als stormram voor de doorloopbal, als dit niet lukte, gaf hij de bal aan Rene voor de korte kans. Succes verzekerd!
  • op zolder ligt een schriftje waarin Evert jaren heeft bijgehouden hoeveel doelpunten hij scoorde en in welke wedstrijd dit was. Zo heeft hij zijn eerste doelpunt gescoord tegen……..Maarten van Rossum! (Helaas niet de scheidsrechter van ‘de slimste mens’)

Voor de vereniging heeft Evert veel betekend. Zo heeft hij altijd vrijwilligerswerk gedaan en binnen de vereniging veel vrijwilligerstaken op zich genomen: propagandacommissie, organisatie rommelmarkt, korfbalscheidsrechter, bestuurslid. Als scheidsrechter kwam hij al gauw tot de conclusie dat dat niets voor hem was toen zelfs beide ploegen lelijk tegen hem gingen doen tijdens de wedstrijd! Gelukkig is hij later bestuurslid geworden waarbij één van zijn belangrijkste verdiensten voor onze club de realisatie van de sporthal was.

Een mooi compliment voor de vereniging is dat Evert vol overtuiging aangaf dat Fortissimo zijn leven heeft gevormd en een positieve bijdrage heeft geleverd aan wie hij is geworden. Naast dat hij zijn vrouw José heeft ontmoet via Fortissimo, herinnert hij zijn jeugdperiode als een fijne tijd door intensieve betrokkenheid, positieve sociale controle en een mooie groep vrienden en vriendinnen om hem heen waar hij met een goed gevoel op terug kijkt. Daarom heeft hij Fortissimo blijvend in zijn hart gesloten en is hij nog steeds, ondanks dat hij niet meer in IJsselstein woont, ondersteunend lid.

Evert, bedankt voor het gezellige ontvangst en nogmaals gefeliciteerd met dit prachtige jubileum. Namens onze club heb je een welverdiende bos bloemen en de felbegeerde jubileum-pen ontvangen. Wij wensen José en jou veel geluk in het prachtige Luttenberg en vinden het heel leuk jou nog een keer op het Fortissimo veld terug te zien om oude tijden te herbeleven!
Namens alle leden van Fortissimo en het bestuur,
Guus en Annemieke

• Rick de Kuijer