Webcommissie start spannend jaar!

Geplaatst 08-09-2024

Geplaatst door Menno van de Veen

Na het akkoord van de ALV afgelopen jaar om aan een nieuwe website te gaan werken, is de nieuwe PR-/webcommissie gisteren voor het eerst samen gekomen om te bespreken hoe we dit gaan aanpakken. Via de website zullen we (zo nu en dan) wat updates plaatsen, zodat iedereen kan zien waar we mee bezig zijn en hoe het proces loopt.

Om te beginnen hebben we afgesproken dat we ons dit jaar als commissie op 4 items gaan richten;
  1. Nieuwe website
  2. Vernieuwde huisstijl uitdragen
  3. Inzetten van Social Media
  4. Herzien Social Media beleid

Nieuwe website
Een nieuwe website is niet een actie die je 'even' uitvoert. Er gaat veel uitzoek werk aan vooraf en niet alleen op technisch vlak.
Onze eerste stap gaat liggen bij het inventariseren van de wensen uit de vereniging.
Wat willen we houden op de website, en wat gebruiken we minder?
Een mooi voorbeeld is het wedstrijdprogramma, dat door veel verenigingen al wordt doorgelinkt naar de KNKV websites.
Willen we dat nog (tegen een aanzienlijke vergoeding) integreren op de website, of accepteren we dat dat wordt doorgelinkt?

In oktober zal er een enquete worden verstuurd naar de grootste commissies om hier een inventarisatie van te maken.
Deze enquete zal ook online beschikbaar worden gemaakt voor andere leden en geinteresseerden.
Alle input zal worden overwogen, en geldt als leidraad voor de nieuwe website content.
Dit seizoen zal de huidige website 'gewoon' blijven draaien zoals we dat gewend zijn.

Vernieuwe huisstijl uitdragen
Silvy heeft vorig jaar een nieuwe huisstijl opgezet, die al actief wordt gebruikt op de Social Media kanalen.
Deze nieuwe huisstijl willen we dit jaar verder uitdragen, en zal worden verwerkt in de nieuwe website en andere documenten en stukken.

Inzetten van Social Media
De tijd gaat snel. Facebook wordt steeds minder gebruikt, en tegenwoordig wordt het meeste nieuws gelezen via andere media kanalen (TikTok, Instragram, SnapChat).
Elke generatie heeft zijn eigen voorkeur, en het is lastig om alle generaties blijvend te bereiken.
Daar willen we iets mee doen, om er voor te zorgen dat ongebruikte media-kanalen worden aangepakt (opfrissen of opruimen), en de informatie-stroom op alle kanalen levend blijft.
Als einddoel willen we als vereniging iedereen kunnen benaderen met dezelfde content, via de grootste kanalen.

Herzien Social Media Beleid
Met de gebruik van Social Media komt ook een stuk verantwoordelijkheid. Wat kunnen, mogen en willen we plaatsen op Fortissimo kanalen?
Wat doen we in welke situatie, en is alles nog "AVG-Compliant"?
In de Gedragscode wordt al een en ander benoemd en er bestaat een document dat deze regels ook beschrijft, maar er is behoefte aan vernieuwing.

Lijkt het je leuk om mee te helpen aan de nieuwe website, en social media?
Laat het dan even weten, ook als je vragen hebt of gewoon nieuwsgierig bent!

Wij zijn nog actief op zoek naar;

• Contentmoderator voor de website (goedkeuren, redigeren van nieuwsberichten)
  • Social media beheerders (plaatsen en bijhouden van berichten op de bekende kanalen)

Groet,
Andre, Silvy, Ron, Dennis, Dorien & Menno